محل لوگو

شاهنامه


این فایل در 23 صفحه نوشته شده است که 4صفحه آن را در توضیحات قرار دادیم

مقدمه

دربارة شاعران ما محققان و اديبان تاكنون سخن بسيار گفته اند و در اين باب بسي دشواري ها را نيز آسان كرده اند . شك نيست كه بعضي از آنچه آنها با دقت و كنجكاوي هوشمندانه بررسي و تحقيق كرده اند خود ارزش بسيار ندارد و گه گاه تحقيقاتشان مصداق واقعي « هياهوي بسيار براي هيچ » شده است ، ليكن بسياري از آن تحقيقات نيز ماده و زمينه است براي نقد و داوري درست در باب شاعران .

نكته در همينجاست كه منتقد در بحث راجع به هر شاعر تا كجا بايد دور برود ؟ چون در همه جا كافي نيست كه نويسنده بداند چه بايد بنويسد ، مواردي هم هست كه مخصوصاً بايد اين را بداند كه آنچه نبايد بنويسد كدام است .

باري محققان ما با دقت و حوصله يي كه غالباً در خور تحسين و گاه ماية اعجاب است دربارة بسياري از شاعران گذشته سخن خود را گفته اند ، و اكنون نوبت نقادان است كه در اين باب به داوري برخيزند ، آثار شاعران گذشته را به ميزان و محك درست بسنجند ونقد كنند و ارزش هريك را در عرضه گاه ادب و هنرجهاني به جا آورند . درست است كه نقد امروز ما ، خاصه آنچه در روزنامه ها و مجله ها و در مقدمة كتابها بدين نام خوانده مي شود ، بازاري و سطحي و آلوده به اغراض است ، اما دست كم در بارة گذشتگان هنوز آن مايه ناروايي در ميان نيست و هنوز كساني هستند كه بتوانند دور از تعصب و مخصوصاً دور از جهالت عاميانه به اين مهم دست بزنند . اين كاري است كه اكنون در ادبيات ما ضرورت دارد و شدني است . درحقيقت امروز ديگر نمي توان آنچه را « تاريخ ادبيات » و « سبك شناسي » مي خوانند از قلمرو «نقد ادبي» بيرون شمرد . چون آنچه نسل امروز از نقاد و اديب مي خواهد فهم درست شعر و ادب گذشته و قضاوت درست درآن باب است . تحقيق در سرگذشت شاعر و محيط او ، مطالعة در نسخه هاي موجود ازآثارشاعر ، شيوه زبان و بيان او ، و اين گونه مباحث ، اگر چه در جاي خود مهم است ، ليكن به هرحال جز بدان قدر كه ضرورت دارد مطلوب نيست و افراط دراين بحث ها سبب خواهد شد كه مردم ، خاصه جوانان ، از ادب واقعي كه مطلوب آنهاست مهجور بمانند و بيهوده در جستجوي آنچه مطلوب نيست سرگشته شوند .

در اين زمينه نيز از حاصل كار محققان بهرة بسيار گرفته شده است و اگر در نقد هنر و انديشة شاعران تازگي هايي درآن هست جاي آن دارد كه توجه بدان عذرخواه نقص هايي باشد كه ضعف و نقص بشري در كمتر اثري اجتناب از آن را ممكن نشان مي دهد . اميد است كه اين مجموعه براي جوانان و دانشجويان فهم شعر گذشتگان را تا حدي آسان كند و دست كم شوق و علاقه به شعر و ادب را در آنان بيفرايد .

 

به نام خدا

فردوسي و شاهنامه

كجـــا خفــــته اي اي بلنــــــــد آفتاب

 

نه انـــــدر خـــور تــوست روي زمين

 

زشهنامـــه گيــــــتي پــــــرآوازه است

 

تو گفتي جهان كرده ام چون بهشت

 

زجابرخيز و بنگر كز آن تخم پاك

 

بزرگـــــــــــــان پيشينه بــــــي نشـــــان

 

تو درجــــام جمشيد كردي شراب

 

اگر كـــــاوه ز آهني يكي توده بود

 

تو آب ابــــد دادي آن نام را

 

تهمتن نمك خوار خوان تو بود

 

تويي دودمــــان سخــــن را پدر

 

بـــــــرون آي و بر فرق گردون بتاب

 

زجـــــــاخيزو ، بر چشم دوران نشين

 

جهان را كهن كرد و خود تازه است

 

از ايــــــــن بشي تخم سخن كلي نگشت

 

چه گلها دميده است بر طرف خاك

 

ز تو زنـــــده شـــــــده نام ديرينشان

 

تو بر تخت كاووســـــي بتــي عقاب

 

جهانها به سوهان خود ســــوده بود

 

زدودي از او زنــــگ ايــــام را

 

به هر هفت خان ميهمــــــان تو بود

 

به تو بازگردد نــــــــــژاد هنــــــــــر [1]

ابوالقاسم فردوسي كه بود ؟

اگر روزي سال شمار تفصيلي فرهنگ و تاريخ ادبي ايران تنظيم شود ، مي توان ملاحظه كرد در سال 329 هـ . ق / 940 م . وقايع مهمي روي داده كه آن را به صورت يك نقطه عطف سزاوار توجه درآورده است . از زمرة اين حوادث مهم و قابل توجه مرگ رودكي پدر شعر فارسي و ولادت فردوسي استوانه به همانند زبان و ادب فارسي است . در شاهنامه و هيچ يك از منابع مربوط به سرگذشت او ، از سال دقيق ولادت شاعر سخني به ميان نيامده تا برسد به روز آن ، اما بارها در شاهنامه به سئوال هاي عمر هر آينده اي آن در مقاطع مختلف اشاره شده است و گاهي هم به روزهاي ويژه اي از سال ، به طوري كه محققان توانسته اند با اين قرائن سال ولادت او را كه همان سال 329 باشد معين كنند و ايضاً روز آن را با اين حال در مورد همين سال ولادت هم ترديدهايي وجود داشت ، كما اين كه تا چند سال پيش سنگ قبر فردوسي هم ، كه به وسيله انجمن آثار ملي تهيه شده بود ، سال 323 را زمان ولادت او نشان مي داد . در تحقيقي كه اخيراً يكي از محققان ايراني در خارج از كشور انجام داده است با قرائن تاريخي و گاه شماري روز سوم ژانويه 940 ميلادي ( برابر 329 هـ ) سال و روز دقيق ولادت شاعر حماسه سراي توسي در تاريخ ادبيات ايراني ثبت شد . از كودكي و نوجواني شاعر آزاده توسي هيچ اطلاعي در دست نيست ، از قرائن پيداست كه اين سالها مقارن بوده است با ؟؟؟؟؟؟ كه گروه دهقانان به ضرورت از پيش متشكل تر و بيدارتر بودند ، زيرا زمزمه مخالف با فرهنگ و ميراث ايراني رو به گسترش بود و به منظور حفظ دستاوردهاي فرهنگي و ابقاي تاريخ و سرگذشت قوم ايراني نياز به يك بسيج همگاني بيشتر از پيش احساس مي شد .

در اين سالها خداوند شعر و حماسه فارسي به دليل مال و مكنت خانوادگي و به رغم ناسازگاريهايي طبيعي و خشك سالي هاي پياپي ، از نظر مالي دغدغه خاطري نداشت و
مي توانست با مطالعه و تحمل دريافت ها و دستاوردهاي فرهنگي موجود در شهر و خانواده خويش به تحكيم بنيان هاي فكري و عقيدتي خود بپردازد . نام او لقب ابوالقاسم و شهرت شاعريش فردوسي ضبط شده است و با عنوان ابوالقاسم فردوسي به شهرتي عالم گير
رسيده است . اينكه برخي از منابع قديم و يا جديد نام او را حسن يا منصور و نام پدرش را علي نوشته اند چيزي به اعتبار شاعري وي نمي افزايد ، فردوسي دهقان و دهقان نژاد بود ، بنابراين در يك خانواده فرهنگي و اهل معرفت پابه عرصه وجود گذاشته بود . و علاوه بر ناني كه بر سفره خانواده گي خود داشت ظاهراً در پلاژ و تابران طوس آموزش هاي رسمي لازم را هم ديد و زبان و فرهنگ نياكان را هم فرا گرفت . برخي قرائن حاكي از آن است كه فردوسي زبان پهلوي را ، كه ديگر در زمانه وي رواج عام نداشته ، نيز مي دانسته است . مي توان پنداشت كه او با عربيت و مطالعه ؟؟؟؟؟ شعر عرب هم انسي داشته است ، هرچند كه از نشان دادن گرايشي و ابراز اين مطلب به دلايل متعدد فكري و فرهنگي ، نمي توانسته است خشنود باشد ، كه از شاهنامه برمي آيد كه او به دانش هاي زمانه خود ، از حكمت وفلسفه و رياضي گرفته تا نجوم ، موسيقي و طب ، نيز در حد لزوم و اندكي بيشتر وقوف داشت است ، از شعر فارسي / تاريخ / افسانه و همچنين معارف ديني اسلامي بر ؟؟؟؟؟ تشيع ديگر سخني نمي گوئيم . زيرا كه ؟؟؟؟؟ بر بديهيات خواهد بود ، در آن سالها كه با ايام جواني فرزانه توسي ، برابر بود به رغم آن گروه تازي مآب و متمايل و پشت گرم به دستگاه خلافت بغداد از فرهيختگان ايراني ، دسته انبوه ايران گرايان و
بي علاقه به ارتباط با بغداد ، ترويج و گسترش بنيان هاي فرهنگي قومي را وجهه همت قرار داده بودند امراي ساماني و وزيران و مشاوران ايران دوست آنان ، كه هنوز دستگاه و قدرت قابل توجه اي داشتند ، از زمزمه اين گروه ؟؟؟؟؟؟ كه اقدامات آنان را براي كاري كه فردوسي بايد پيش مي گرفت هموار مي كرد .

[1]- حسين مسرور ، شاعر معاصر( راز الهام / ص 55 – 56 )


مبلغ واقعی 18,454 تومان    3% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 17,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 196

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما