محل لوگو

انقلاب ها در جهان


فایل در 25 صفحه قرار دارد که 5 صفحه در توضیحات قرار دارد

فهرست

مقدمه 2

انقلاب ها در جهان 3

اسلام در جهان 5

ایران در جهان 10

جنگ ها و انقلاب ها در ایران 14

انقلاب اسلامی ایران 17

هم اکنون 20

افق پیش رو 24

منابع 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

با نام و یاد خدای یکتا سخن خود را آغاز می کنم و پا در راه تحقیقی می گذارم که سخن درباره آن زیاد گفته شده است. هدف از این تحقیق نتیجه گیری از وقایع گذشته و حال نیست بلکه با بیان اتفاقات، تماما تصمیم گیری را به عهده خواننده و شنونده آن میگذارد .

بحث را با موضوع انقلابها در جهان آغاز می کنیم . رخدادی که یک ملت در آن شریک هستند و برای کشوری بهتر دست به انقلاب می زنند. پس از آن به سراغ اسلام در جهان می رویم و ترس و واهمه ای که غرب از آن دارد را بیان می کنیم و بعد از آن به سراغ ایران، این چهارراه تمدن جهان می رویم و در مورد جنگ ها و بزرگترین انقلاب آن بحث می کنیم سپس با ارائه یک کارنامه از دولت اخیر و راه حل های برون رفت از این چالش بحث خود را خاتمه می دهیم.

در آغاز سخن خود را با دو بیت شعر شروع می کنم:

 

 

 

 

من و تو در گذر تندباد حادثه ها

هزار مرتبه اوج و هزیزها دیدیم

مپوش چشم امید از وطن

که ما زین بیش به عمر خویش چه ضد و نقیض ها دیدیم

 

 

 

 

 

 

 

 

انقلاب ها در جهان

انقلاب ، اگر به دنبال حوادث و رخدادهایی که با این واژه یا کلماتی هم ردیف این واژه توصیف میشوند باشید پا در راهی بس بزرگ و بی پایان گذارده اید راهی که آغاز آن به درستی مشخص نیست و پایانی هم ندارد . شاید این پیچیدگی متاثر از حضور گسترده ای است که ملت ها و مردم در انقلاب دارند.

انقلاب در مفهوم به معنای پیدایش و عصری نو در تاریخ یک کشور است. علت این پیدایش و ظهور عصری نو در تاریخ یک کشور علتهای زیادی دارد که مهمترین علت آن عدم رضایت جامعه و مردم از وضعیت حاکم است. از آنجا که هر عملی دارای موافقین و مخالفین می باشد اداره یک کشور نیز به همین ترتیب است و اگر اکثریت مردم در جبهه مخالف باشند آن زمان است که رویداد یک انقلاب ممکن می شود. البته در این میان تمایزهایی بین انقلاب ها وجود دارد که باعث می شود آن انقلاب بزرگ و اجتمایی باشد.

در گذار تاریخ، این کره خاکی به خود حوادث زیادی دیده است و در میان این حوادث انقلاب از بزرگترین حوادث بشری شناخته می شود. در این میان به بحثی کوتاه در مورد مهمترین انقلابهای چند قرن اخیر می پردازیم.

 

انقلاب آمریکا:

این انقلاب مربوط به اواخر قرن 18 است. در آن زمان 13 دسته مهاجر به آمریکا اعلام استقلال خود از دولت بریتانیا را اعلام کردند و این سرآغاز دوره ای از جنگ برای آمریکا و انگلیس بود، این جنگ ها از سال 1775 تا 1783 ادامه پیدا کرد و در پایان با پیروزی آمریکا در میدان جنگ به اتمام رسید.

از علل پیدایش این انقلاب می توان به گرفتن مالیلتهای زیاد توسط دولت انگلیس و امضای پیمان اتحاد در برابر انگلیس توسط مهاجرین و قتل عام مردم بوستون در رابطه با محموله چای و همچنین نفوذ افکار لیبرالیسم و جمهوری خواهانه به مردم دانست.

از تغییرات این انقلاب نیز می توان به تغییر در نظام دولتی آمریکا ونیز خارج شدن از زیر سلطه انگلیس نام برد.

انقلاب فرانسه:

این انقلاب نیز مربوط به اواخر قرن 18 و به الهام از انقلاب آمریکا رخ داد. شروع این انقلاب در سال 1789 با حمله مردم به زندان باستیل شروع شد و با شورش های مردمی ادامه یافت در 1792 کشورهای انگلیس اسپانیا و اتریش برای حمایت از لویی شانزدهم با نیروهای انقلابی درگیر شدند این جنگ ها تا 1802 ادامه پیدا کرد در این بین رژیم پادشاهی برانداخته شد و حکومت به دست افراطیون افتاد و لویی شانزدهم و همسرش اعدام شدند. پس از اعدام رهبر افراطیون به نام روبسپیر و در دست گرفتن قدرت توسط ناپلئون و امضای صلح با کشورهای اروپایی این انقلاب به پایان رسید.

همانند دیگر انقلابها گرفتن مالیاتهای زیاد و فشار به مردم و نیز الهام از انقلاب آمریکا از عوامل پیدایش این انقلاب بود.

از تغییرات این انقلاب تغییر در نحوه اداره فرانسه بود. از مردم خواسته شده بود تا همدیگر را بجای «مادام» و «موسیو» همشهری خطاب کنند. یک تقویم جدید درست شد. این تغییرات مدت زیادی دوام نیافتند. اما تغییرات دیگری از قبیل به کار گرفتن سیستم اندازه گیری «متریک» و استفاده از فرانک فرانسه به عنوان پول رایج کشور، دوام یافتند.

انقلاب روسیه:

جنبشی سیاسی در روسیه که در سال ۱۹۱۷ با سرنگونی دولت موقت که بعد از حکومت تزارها به روی کار آمده بود به اوج خود رسید و به برپایی اتحاد شوروی (که تا سال ۱۹۹۱ برقرار بود) انجامید. این انقلاب در دو مرحله صورت گرفت:

ابتدا انقلاب فوریه ۱۹۱۷ بود که تزار نیکولای دوم، آخرین تزار روسیه، را از سلطنت خلع کرد.این انقلاب پس از کمی کش و قوس دولت موقت، به رهبری الکساندر کرنسکی، را به قدرت رساند.

دومین مرحله، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ است. انقلاب اکتبر که تحت نظارت حزب بلشویک (منشعب از حزب سوسیال-دموکرات کارگری روسیه)‌ و به رهبری ولادیمیر لنین به پیش می‌رفت، قدرت را طی یک یورش نظامی همه جانبه به کاخ زمستانی سن پترزبورگ و سایر اماکن مهم از دولت موقت گرفت. در این انقلاب افراد بسیار کمی کشته شدند.

 

 اسلام در جهان(گذشته ، حال ، آینده)

گذشته:

پس از ظهور اسلام در میان اعراب و پذیرفته شدن آن ، مسلمانان به فکر ترویج و ارائه اسلام به جهانیان افتادند. سرآغاز این ترویج نامه های پیامبر به حاکمان کشورهای بزرگ آن زمان یعنی رم و ایران بود که مورد پذیرش حاکمان وقت قرار نگرفت.

پس از فوت پیامبر عنان خلافت مسلمانان که در دست ابوبکر بود تصمیمی مبنی بر حمله به ایران گرفت که این حمله به دلایل بسیاری با پیروزی اعراب و شکست ایرانیان همراه بود و ایرانیان اولین کسانی بودند که به زور شمشیر به اسلام گرویدند.

پس از ایرانیان سرزمین های رم و جنوب اروپا و شمال آفریقا نیز زیر سلطه و تریتوری اسلام درآمدند و بدین ترتیب بود که اسلام در جهان گسترش یافت.

بحث اسلام در ایران را در جای خود مطرح می کنیم ولی اینکه اروپاییان آن زمان که بیشتر مسیحی یا یهودی بودند و تمام منافع خویش را با گسترش اسلام حقیقی در خطر می دیدند چه بلایی بر سر اسلام آوردند همین بس که مسلمانان در پارک های بارسلونای اسپانیا به شراب خواری و معشوق بازی مشغول بودند. با نابودی تقریبی اسلام در اروپا و سلطه دوباره کلیسا اروپا به دوران تاریک خود نزدیک می شد.

در چندین قرن بعد از ظهور اسلام این دین نتوانست جایگاه خود را در میان کشورهای اروپایی مستحکم کند.

علت اصلی عدم رشد واقعی اسلام و جایگزین شدن اسلام به صورت کامل در میان مردم جهان از آغاز ظهور اسلام و بعد از پیامبر وجود خلفای عرب بوده است . این خلفا بعد از پیامبر خود را جانشین او اعلام کردند و امامان را که برای هدایت مردم بودند یا در زندان و یا در گوشه ای از شهر مراقبت می کردند.

همین خلفا بودند که بعد از حمله به ایران جنایات مختلفی چه در باب مسئله فرهنگی و چه اجتمایی انجام دادند. با این وجود اگر حکومت واقعی به دست امامان بود ایرانی که در زمان ورود اسلام مورد تهاجم اعراب قرار گرفت با محبت بیشتری روبرو می شد و سیر تاریخ تغییر می کرد.

پس از شهادت امام عسگری و امامت حضرت صاحب الزمان خداوند به او دستور داد که به صورت پنهانی زندگی کند و از این زمان غیبت صغری و سپس غیبت کبری شروع شد و اسلام و مسلمانان در جهان وارد عصر تازه ای شدند . در این دوران حکومت به عهده ولی فقیه و مجتهدین می باشد و از آنجا که هیچکس توانایی یک امام معصوم را در پیشبرد اهداف اسلام ندارد ضرباتی و طی آن اصلاحاتی در اسلام رخ داد که به شرح آن میپردازیم.

اصلاح طلبی يك روحيه اسلامی است هر مسلمانی به حكم اينكه مسلمان است‏خواهناخواه اصلاح طلب و لا اقل طرفدار اصلاح طلبی است . زيرا اصلاح طلبی ،هم بهعنوان يك شأن پيامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف‏و نهی از منكراست كه از اركان عمليات اجتماعی اسلام است . البته هرامر به معروف و نهی ازمنكر لزوما مصداق اصلاح اجتماعی نيست ولی هر اصلاح‏اجتماعی صداق امر به معروفو نهی از منكر است.

بررسی دقيق نهضتهای اصلاحی دوره اسلام و تحليل علمی آنها بسيار مفيد وحياتیاست . بديهی است كه جنبشهائی كه داعيهاصلاح داشته‏اند ، يكسان نبوده‏اند . برخی داعيه اصلاح داشته و واقعا هم مصلحبوده‏اند . برخی بر عكس ، اصلاح رابهانه قرار داده و افساد كرده‏اند . برخیديگر در آغاز جنبه اصلاحی داشته وسرانجام از مسير اصلاحی منحرف شده‏اند.

. قيامهای علويين در دوره اموی و عباسی غالبا قيامهای اصلاحی بوده است . برعكس ، جنبش بابك خرم دين و چند جنبش ديگر از اين قبيل آنقدر آلوده‏و پليد بودكه برای جهان اسلام نتيجه معكوس داد ، يعنی از تنفر مردم وخشم مردم نسبت بهدستگاه جور خلفای عباسی كه اين نهضتها عليه آن بپا شده‏بود كاست.

از حدود نيمه دوم قرن سيزدهم اسلامی و نوزدهم مسيحی به بعد يك جنبش‏ اصلاحی درجهان اسلام آغاز شده است . اين جنبش شامل ايران و مصر و سوريه‏و لبنان و شمالآفريقا و تركيه و افغانستان و هندوستان می‏شود. در اين‏كشورها كم و بيش داعيهداران اصلاح پيدا شده و انديشه های اصلاحی عرضه‏كرده‏اند.

جنبشهای جدید در جهان اسلام به دنبال يك ركود چند قرنی صورت گرفت و تا حدی‏عكس العمل هجوماستعمار سياسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود و نوعی‏بيدارسازی و رنسانس ( تجديدحيات ) در جهان اسلام به شمار می‏رود البته ناگفته نماند که خود جهان و مردم جهان نیز از دست دولت های خود خسته شده و به دنبال پناهگاهی برای آمال خود می گردند.

بدون ترديد سلسله جنبان نهضتهای اصلاحی صد ساله اخير ، سيد جمال الدين‏اسدآبادی معروف به افغانی است.

پس از سيد جمال ، دومين شخصيتی كه نامش به عنوان مصلح در جهان تسنن ،بالخصوصدر جامعه عرب ، برده می‏شود شيخ محمد عبده شاگرد و مريد سيدجمال است.

سومين قهرمان اصلاح ، در جهان سنی عرب ، شيخ عبدالرحمن كواكبی است . كواكبی اهلسوريه و صفوی نژاد است ، يعنی نسب به شيخ صفی‏الدين اردبيلی‏می‏رساندبا زبان تركی و فارسی آشنائی داشته و از پيروان عبده وبه يك واسطه از پيروانسيد جمال به شمار می‏رود.


مبلغ واقعی 20,206 تومان    3% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 19,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 193

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما