محل لوگو

انقلاب در جهان


این فایل در ۲۶ صفحه قرار دارد که ۵ صفحه در توضیحات قرار دادیم

انقلاب ها در جهان انقلاب ، اگر به دنبال حوادث و رخدادهایی که با این واژه یا کلماتی هم ردیف این واژه توصیف میشوند باشید پا در راهی بس بزرگ و بی پایان گذارده اید راهی که آغاز آن به درستی مشخص نیست و پایانی هم ندارد . شاید این پیچیدگی متاثر از حضور گسترده ای است که ملت ها و مردم در انقلاب دارند. انقلاب در مفهوم به معنای پیدایش و عصری نو در تاریخ یک کشور است. علت این پیدایش و ظهور عصری نو در تاریخ یک کشور علتهای زیادی دارد که مهمترین علت آن عدم رضایت جامعه و مردم از وضعیت حاکم است. از آنجا که هر عملی دارای موافقین و مخالفین می باشد اداره یک کشور نیز به همین ترتیب است و اگر اکثریت مردم در جبهه مخالف باشند آن زمان است که رویداد یک انقلاب ممکن می شود. البته در این میان تمایزهایی بین انقلاب ها وجود دارد که باعث می شود آن انقلاب بزرگ و اجتمایی باشد. در گذار تاریخ، این کره خاکی به خود حوادث زیادی دیده است و در میان این حوادث انقلاب از بزرگترین حوادث بشری شناخته می شود. در این میان به بحثی کوتاه در مورد مهمترین انقلابهای چند قرن اخیر می پردازیم. انقلاب آمریکا: این انقلاب مربوط به اواخر قرن 18 است. در آن زمان 13 دسته مهاجر به آمریکا اعلام استقلال خود از دولت بریتانیا را اعلام کردند و این سرآغاز دوره ای از جنگ برای آمریکا و انگلیس بود، این جنگ ها از سال 1775 تا 1783 ادامه پیدا کرد و در پایان با پیروزی آمریکا در میدان جنگ به اتمام رسید. از علل پیدایش این انقلاب می توان به گرفتن مالیلتهای زیاد توسط دولت انگلیس و امضای پیمان اتحاد در برابر انگلیس توسط مهاجرین و قتل عام مردم بوستون در رابطه با محموله چای و همچنین نفوذ افکار لیبرالیسم و جمهوری خواهانه به مردم دانست. از تغییرات این انقلاب نیز می توان به تغییر در نظام دولتی آمریکا ونیز خارج شدن از زیر سلطه انگلیس نام برد. انقلاب فرانسه: این انقلاب نیز مربوط به اواخر قرن 18 و به الهام از انقلاب آمریکا رخ داد. شروع این انقلاب در سال 1789 با حمله مردم به زندان باستیل شروع شد و با شورش های مردمی ادامه یافت در 1792 کشورهای انگلیس اسپانیا و اتریش برای حمایت از لویی شانزدهم با نیروهای انقلابی درگیر شدند این جنگ ها تا 1802 ادامه پیدا کرد در این بین رژیم پادشاهی برانداخته شد و حکومت به دست افراطیون افتاد و لویی شانزدهم و همسرش اعدام شدند. پس از اعدام رهبر افراطیون به نام روبسپیر و در دست گرفتن قدرت توسط ناپلئون و امضای صلح با کشورهای اروپایی این انقلاب به پایان رسید. همانند دیگر انقلابها گرفتن مالیاتهای زیاد و فشار به مردم و نیز الهام از انقلاب آمریکا از عوامل پیدایش این انقلاب بود. از تغییرات این انقلاب تغییر در نحوه اداره فرانسه بود. از مردم خواسته شده بود تا همدیگر را بجای «مادام» و «موسیو» همشهری خطاب کنند. یک تقویم جدید درست شد. این تغییرات مدت زیادی دوام نیافتند. اما تغییرات دیگری از قبیل به کار گرفتن سیستم اندازه گیری «متریک» و استفاده از فرانک فرانسه به عنوان پول رایج کشور، دوام یافتند. انقلاب روسیه: جنبشی سیاسی در روسیه که در سال ۱۹۱۷ با سرنگونی دولت موقت که بعد از حکومت تزارها به روی کار آمده بود به اوج خود رسید و به برپایی اتحاد شوروی (که تا سال ۱۹۹۱ برقرار بود) انجامید. این انقلاب در دو مرحله صورت گرفت: ابتدا انقلاب فوریه ۱۹۱۷ بود که تزار نیکولای دوم، آخرین تزار روسیه، را از سلطنت خلع کرد.این انقلاب پس از کمی کش و قوس دولت موقت، به رهبری الکساندر کرنسکی، را به قدرت رساند. دومین مرحله، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ است. انقلاب اکتبر که تحت نظارت حزب بلشویک (منشعب از حزب سوسیال-دموکرات کارگری روسیه)‌ و به رهبری ولادیمیر لنین به پیش می‌رفت، قدرت را طی یک یورش نظامی همه جانبه به کاخ زمستانی سن پترزبورگ و سایر اماکن مهم از دولت موقت گرفت. در این انقلاب افراد بسیار کمی کشته شدند. اسلام در جهان(گذشته ، حال ، آینده) گذشته: پس از ظهور اسلام در میان اعراب و پذیرفته شدن آن ، مسلمانان به فکر ترویج و ارائه اسلام به جهانیان افتادند. سرآغاز این ترویج نامه های پیامبر به حاکمان کشورهای بزرگ آن زمان یعنی رم و ایران بود که مورد پذیرش حاکمان وقت قرار نگرفت. پس از فوت پیامبر عنان خلافت مسلمانان که در دست ابوبکر بود تصمیمی مبنی بر حمله به ایران گرفت که این حمله به دلایل بسیاری با پیروزی اعراب و شکست ایرانیان همراه بود و ایرانیان اولین کسانی بودند که به زور شمشیر به اسلام گرویدند. پس از ایرانیان سرزمین های رم و جنوب اروپا و شمال آفریقا نیز زیر سلطه و تریتوری اسلام درآمدند و بدین ترتیب بود که اسلام در جهان گسترش یافت. بحث اسلام در ایران را در جای خود مطرح می کنیم ولی اینکه اروپاییان آن زمان که بیشتر مسیحی یا یهودی بودند و تمام منافع خویش را با گسترش اسلام حقیقی در خطر می دیدند چه بلایی بر سر اسلام آوردند همین بس که مسلمانان در پارک های بارسلونای اسپانیا به شراب خواری و معشوق بازی مشغول بودند. با نابودی تقریبی اسلام در اروپا و سلطه دوباره کلیسا اروپا به دوران تاریک خود نزدیک می شد. در چندین قرن بعد از ظهور اسلام این دین نتوانست جایگاه خود را در میان کشورهای اروپایی مستحکم کند. علت اصلی عدم رشد واقعی اسلام و جایگزین شدن اسلام به صورت کامل در میان مردم جهان از آغاز ظهور اسلام و بعد از پیامبر وجود خلفای عرب بوده است . این خلفا بعد از پیامبر خود را جانشین او اعلام کردند و امامان را که برای هدایت مردم بودند یا در زندان و یا در گوشه ای از شهر مراقبت می کردند. همین خلفا بودند که بعد از حمله به ایران جنایات مختلفی چه در باب مسئله فرهنگی و چه اجتمایی انجام دادند. با این وجود اگر حکومت واقعی به دست امامان بود ایرانی که در زمان ورود اسلام مورد تهاجم اعراب قرار گرفت با محبت بیشتری روبرو می شد و سیر تاریخ تغییر می کرد. پس از شهادت امام عسگری و امامت حضرت صاحب الزمان خداوند به او دستور داد که به صورت پنهانی زندگی کند و از این زمان غیبت صغری و سپس غیبت کبری شروع شد و اسلام و مسلمانان در جهان وارد عصر تازه ای شدند . در این دوران حکومت به عهده ولی فقیه و مجتهدین می باشد و از آنجا که هیچکس توانایی یک امام معصوم را در پیشبرد اهداف اسلام ندارد ضرباتی و طی آن اصلاحاتی در اسلام رخ داد که به شرح آن میپردازیم. اصلاح طلبی يك روحيه اسلامی است هر مسلمانی به حكم اينكه مسلمان است‏ خواه ناخواه اصلاح طلب و لا اقل طرفدار اصلاح طلبی است . زيرا اصلاح طلبی ، هم به عنوان يك شأن پيامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف‏ و نهی از منكر است كه از اركان عمليات اجتماعی اسلام است . البته هر امر به معروف و نهی از منكر لزوما مصداق اصلاح اجتماعی نيست ولی هر اصلاح‏ اجتماعی صداق امر به معروف و نهی از منكر است. بررسی دقيق نهضتهای اصلاحی دوره اسلام و تحليل علمی آنها بسيار مفيد و حياتی است . بديهی است كه جنبشهائی كه داعيه اصلاح داشته‏اند ، يكسان نبوده‏اند . برخی داعيه اصلاح داشته و واقعا هم مصلح بوده‏اند . برخی بر عكس ، اصلاح را بهانه قرار داده و افساد كرده‏اند . برخی ديگر در آغاز جنبه اصلاحی داشته و سرانجام از مسير اصلاحی منحرف شده‏اند . . قيامهای علويين در دوره اموی و عباسی غالبا قيامهای اصلاحی بوده است . بر عكس ، جنبش بابك خرم دين و چند جنبش ديگر از اين قبيل آنقدر آلوده‏ و پليد بود كه برای جهان اسلام نتيجه معكوس داد ، يعنی از تنفر مردم و خشم مردم نسبت به دستگاه جور خلفای عباسی كه اين نهضتها عليه آن بپا شده‏ بود كاست. از حدود نيمه دوم قرن سيزدهم اسلامی و نوزدهم مسيحی به بعد يك جنبش‏ اصلاحی در جهان اسلام آغاز شده است . اين جنبش شامل ايران و مصر و سوريه‏ و لبنان و شمال آفريقا و تركيه و افغانستان و هندوستان می‏شود. در اين‏ كشورها كم و بيش داعيه داران اصلاح پيدا شده و انديشه های اصلاحی عرضه‏ كرده‏اند. جنبشهای جدید در جهان اسلام به دنبال يك ركود چند قرنی صورت گرفت و تا حدی‏ عكس العمل هجوم استعمار سياسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود و نوعی‏ بيدارسازی و رنسانس ( تجديد حيات ) در جهان اسلام به شمار می‏رود البته ناگفته نماند که خود جهان و مردم جهان نیز از دست دولت های خود خسته شده و به دنبال پناهگاهی برای آمال خود می گردند. بدون ترديد سلسله جنبان نهضتهای اصلاحی صد ساله اخير ، سيد جمال الدين‏ اسدآبادی معروف به افغانی است. پس از سيد جمال ، دومين شخصيتی كه نامش به عنوان مصلح در جهان تسنن ، بالخصوص در جامعه عرب ، برده می‏شود شيخ محمد عبده شاگرد و مريد سيد جمال است. سومين قهرمان اصلاح ، در جهان سنی عرب ، شيخ عبدالرحمن كواكبی است . كواكبی اهل سوريه و صفوی نژاد است ، يعنی نسب به شيخ صفی‏الدين اردبيلی‏ می‏رساند با زبان تركی و فارسی آشنائی داشته و از پيروان عبده و به يك واسطه از پيروان سيد جمال به شمار می‏رود. در خارج از جهان عرب برخی مصلحان كه بتوان آنها را " قهرمان " ناميد كم و بيش ظهور كردند . اقبال لاهوری را قطعا يك قهرمان اصلاح در جهان‏ اسلام بايد به شمار آورد كه انديشه های اصلاحيش از مرز كشور خودش هم‏ گذشت. آنچه تا كنون گفتيم مربوط به جهان تسنن بود . هر چند سيد جمال كه سلسله‏ جنبان نظريه اصلاح است خود ايرانی و شيعه است ، ولی آنچه تا كنون گفتيم‏ مربوط به حركات اصلاحی در جهان تسنن بود. حركتهای اصلاحی در جهان تشيع ، حال و وضع ديگری دارد و با آنچه در جهان‏ تسنن گذشته تفاوت دارد . در جهان تشيع سخن اصلاح كمتر به ميان آمده و طرح‏ اصلاحی كمتر داده شده و در باره اينكه " چه بايد كرد ؟ " كمتر تفكر به‏ عمل آمده است . اما علی رغم همه اينها در شيعه نهضتهای اصلاحی ، مخصوصا نهضتهای ضد استبدادی و ضد استعماری بيشتر و عميق تر و اساسي تر صورت گرفته‏ است . در تاريخ جهان تسنن ، جنبشی مانند جنبش ضد استعماری تنباكو به‏ رهبری رهبران دين كه منجر به لغو امتياز انحصار تنباكو در ايران شد و استبداد داخلی و استعمار خارجی هر دو به زانو در آمدند ، و يا انقلابی‏ مانند انقلاب عراق كه عليه قيمومت انگلستان بر كشور اسلامی عراق بود و منجر به استقلال عراق شد و يا قيامی مانند قيام مشروطيت ايران كه رژيم‏ سلطنتی استبدادی ايران را مبدل به رژيم مشروطه كرد و يا نهضتی اسلامی به رهبری رهبران دينی مانند آنچه در ايران‏ امروز می‏گذرد مشاهده نمی‏كنيم. این جنبش ها و اصلاحات تمام اصلاحات چند قرن اخیر نبوده و فقط چکیده ای از آن برای درک اصلاحات در جهان اسلام است با مشاهده این اصلاحات درمی یابید که بیشتر این جنبش ها و اصلاحات در برابر نفوذ و استعمار اروپا و آمریکا بوده. پس به این نکته پی می بریم که دشمن اسلام در جهان غربی های به ظاهر متمدن هستند که آبرو و منافع خود را باگسترش اسلام در خطر می بینند. حال: درباره اسلام در جهان کنونی بیشتر سخنانی را از رهبران سیاسی کشورها را مطرح می کنم تا اظهار نظر شخصی خودم. جمله‎اي بسيار معروف از رهبر كبير انقلاب است كه فرمودند: امروز جهان تشنه‎ي فرهنگ اسلام ناب محمدي است. در مقابل نظريه‎اي كه، به پايان نقش تاريخي اسلام معتقد است، امروزه شاهد تأكيد سياستمداران دنيا، بر نقش بنيادين و اساسي اسلام در جهان امروز هستیم. يكي از سياستمداران معروف غرب، با تأييد رشد بسيار سريع اسلام در جهان امروز مي‎گويد: هگل (فيلسوف آلماني) معتقد بود: نقش اسلام با گذشت زمان پايان يافته است؛ ولي اين قضاوت درباره‎ي اين دين جهاني، اشتباهي بيش نبود. و بسياري از اروپايي‎ها نيز دچار تصور نادرست هگل، از اسلام شده‎اند. حضرت امام (ره) در جايي ديگر فرموده‎اند. بحمداللّه اسلام در همه‌ي دنيا يك جلوه‎اي كرده است؛ شما بدانيد پرتو اسلام از مركز ايران، به همه‌ي دنيا رفته است. انقلاب ما صادر شده است و در همه‌جا اسم اسلام است و مستضعفان به اسلام چشم دوخته‎اند. روزنامه‎ي سيدني مرنينگ هرالد، در يك جمله نوشت: اسلام از مرزهاي جغرافيايي عبور مي‎كند، مكتب‎هاي سياسي و رژيم‎هاي ملي را پشت سر مي‎گذارد و كشورهاي گوناگون، شاهد تحرك سياسي و رشد پاينده‎ي اسلام خواهند بود . گزارشگر شبكه‎ي تلويزيوني cnn امريكا در يك برنامه‎ي نيم ‎‎ساعته‎‎اي كه در سال 1374، پس از ماه مبارك رمضان اجرا كرد، اين جمله را بيان كرد: ماه رمضان امسال، نشانگر رشد فزاينده‎ي اسلام و علاقه‎ي روزافزون دنيا به فراگيرترين دين جهان بوده است. كلاوس كينكل (وزير پيشين امور خارجه‎ي آلمان) در يك مقاله‎اي نوشته است: در حالي كه اسلام، در سي سال پيش از اين، هيجده درصد جمعيت دنيا را داشت؛ اينك به يك چهارم جمعيت دنيا؛ يعني، يك ميليارد و چهارصد ميليون نفر رسيده است. و در پایان تنها یک جمله می گویم : آينده از آنِ اسلام است. آینده: با این حرف هایی که گفته شد شاید بتوان گفت که آینده جهان در دست مسلمین است و با ظهور امام زمان اسلام به صورت کامل در جهان مستقر می شود پس احتیاجی به تلاش و جان کندن ما نیست . درست است که اسلام در جهان رو به افزایش است ولی اینها به مدد انقلاب ایران است و این پیشرفت ها در جهان نتیجه نسخه برداری دیگر جوامع از نسل اول و دوم انقلاب است و اما وظیفه نسل سوم و چهارم و گام هایی که این نسل باید بردارند: این گام بسیار مهم و خطیر است و اگر به درستی برداشته نشود، همه زحمات نیم قرن گذشته دو نسل قبل بر باد خواهد رفت و عقبگرد وحشتناكی خواهیم داشت، كه معلوم نیست دوباره چه وقت قابل جبران باشد و شاید قرنها وقت ببرد. امام یكی دو بار گفته بودند كه اگر ما شكست بخوریم و نتوانیم پرچمی را كه برداشتیم، درست در قله ای كه باید، مستقر كنیم چنان سیلی سختی به اسلام خواهند زد كه معلوم نیست تا چند قرن دیگر سر بردارد؛ چون صاحبان قدرت و ثروت جهان در یكی دو دهه گذشته زهر اسلام را چشیده اند و قدرت و پتانسیل عظیم اجتماعی آن را تجربه كرده اند. اگر ما بتوانیم از تجربه «جامعه سازی جدید» كه الان درگیرش هستیم، موفق بیرون بیاییم، یك رنسانس دوباره ای در جهان اسلام و حتی سراسر جهان اتفاق خواهد افتاد. معمولا برای ساختن یك فرد، چند دهه وقت باید گذاشت، با این كه عمرش هم بیشتر از چند دهه نیست. اما پروژه پی ریزی یك جامعه جدید، چند سده طول می كشد. باید بگوییم چند دهه برای ساختن جامعه جدید و فرهنگ جدید كار كرده ایم. اگر ما بتوانیم در تجربه جامعه سازی دینی موفق شویم و این پروژه را درست پیش ببریم، پی ریزی ساختمان كامل این جامعه، چند قرن طول خواهد كشید. چنان كه دست كم 4 تا 5 قرن روی تمدن غرب كار شد تا به اینجا رسید. اگر ما این پروژه را درست پیش ببریم، بزرگترین پدیده هزاره اخیر اتفاق خواهد افتاد. باید توجه داشت كه مانیفست تحول بزرگ جهان اسلام، به دست ما نوشته می شود و كوچكترین اقدام در این زمینه، زیر ذره بین تاریخ قرار خواهد گرفت. ملتهای بسیاری منتظرند از روی دست دانشجویان و طلاب، نسخه برداری كنند. ملتهای زیادی نظاره گرند كه جامعه و حكومت جدید در ایران، چگونه پیش می رود و در فاصله ده سال و بیست سال، از ما مو به مو تقلید خواهند كرد. همیشه جامعه هایی كه خط تاریخ را شكسته اند، با فاصله كوتاهی مورد الگوبرداری سایر جوامع قرار گرفته اند. امروز جوامع اسلامی دیگر در حال الگوبرداری از انقلاب ما و فداكاریهای نسل اول و دوم انقلاب هستند. اما باید كاری كنیم كه در دو دهه آینده، جوامع اسلامی بتوانند از روی پروژه حكومت و نحوه حكومت ما هم الگو برداری كنند. اگر نتوانیم انقلابی را كه در سطح جهان اسلام راه انداخته ایم، به سامان برسانیم و نتوانیم جایگزین مناسبی در برابر الگوهای ارتجاعی و الگوهای غربی ارایه دهیم، آن وقت تمام تلاشها و فداكاریها، به یأس مجدد جهان اسلام خواهد انجامید. اگر ما نتوانیم جامعه جدید را درست بسازیم، همه ملتهایی كه به هوای انقلاب ما انقلاب كردند، در یكی دو دهه آینده مأیوس می شوند و در نیم قرن آینده وضع فلاكت بار تری بر جهان اسلام مسلط خواهد شد. جامعه جدید، جامعه ای است كه از زیر فشار عادات غلط و خرافی گذشته رها شود و درعین حال، به دام خرافات مدرن كه از طرف غرب به ملتها تحمیل می شود، نیفتد.


مبلغ واقعی 18,182 تومان    1% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 186

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما